S: Apakah COVID-19 yang teruk?

J: Sebilangan orang yang dijangkiti SARS-CoV-2, virus yang menyebabkan COVID-19, tidak mempunyai gejala atau hanya gejala ringan. Orang lain terjejas lebih teruk. Orang yang terjejas teruk mungkin mengalami kesukaran bernafas, kadar oksigen rendah dalam darah mereka dan kerosakan pada paru-paru mereka. Sebilangan orang ini memerlukan rawatan intensif dan mungkin kurang dari 1% dari semua kes mungkin mati. Sebab mengapa beberapa orang terjejas lebih serius daripada yang lain sedang disiasat segera oleh para saintis dan doktor.

 

S: Apa simptom yang dialami oleh orang-orang dengan COVID-19 yang lebih teruk?

J: Kajian mengenai gejala 5,700 orang dengan COVID-19 menunjukkan bahawa banyak gejala yang biasa terjadi pada orang dengan penyakit ringan dan teruk. Gejala biasa ini termasuk demam dan batuk. Walau bagaimanapun, beberapa gejala lebih biasa pada orang dengan penyakit yang teruk. Ini termasuk:

  • sesak nafas (36% orang dengan penyakit teruk dan 13% orang dengan penyakit tidak teruk)
  • kesukaran bernafas (44% orang dengan penyakit teruk dan 6% orang dengan penyakit tidak teruk)
  • sakit otot (26% orang dengan penyakit teruk dan 13% orang dengan penyakit tidak teruk)
  • menggigil (26% orang dengan penyakit teruk dan 11% orang dengan penyakit tidak teruk)
  • keletihan (60% orang dengan penyakit teruk dan 44% orang dengan penyakit tidak teruk)
  • pengeluaran dahak (38% orang dengan penyakit teruk dan 28% orang dengan penyakit tidak teruk)

 

Kajian ini belum diterbitkan dalam jurnal yang dikaji oleh rakan sebaya.

 

S: Mengapa gejala ini lebih biasa pada orang dengan COVID-19 yang teruk?

J: Sesak nafas mungkin menunjukkan bahawa virus telah menyebabkan lebih banyak kerosakan pada paru-paru, yang juga boleh menyebabkan keradangan dan pengeluaran dahak. Kami tidak tahu mengapa orang yang terkena parah lebih cenderung mengalami sakit otot, menggigil atau keletihan.

 

S: Adakah orang dengan beberapa keadaan yang mendasari lebih cenderung mengalami COVID-19 yang teruk?

J: Ya. Orang yang lebih tua dan mereka yang mempunyai satu atau lebih keadaan yang mendasari cenderung mengalami COVID-19 yang teruk. Keadaan yang paling biasa adalah hipertensi, diabetes, penyakit kardiovaskular, penyakit paru-paru obstruktif kronik, penyakit buah pinggang kronik dan demensia.

 

S: Bagaimana dengan orang yang berlainan etnik?

J: Kajian menunjukkan bahawa orang dari kumpulan etnik kulit hitam dan Asia lebih cenderung daripada orang kulit putih untuk mendapat COVID-19 dan lebih cenderung mati akibatnya. Walau bagaimanapun, kami tidak tahu mengapa perkara ini berlaku. Ini mungkin kerana jenis pekerjaan yang dilakukan oleh orang-orang dalam kumpulan etnik ini lebih berisiko untuk dijangkiti. Ini juga mungkin kerana orang-orang dari beberapa kumpulan etnik cenderung mempunyai keadaan kesihatan yang mendasari seperti diabetes.

 

S: Apakah ramalan yang paling penting mengenai bagaimana seseorang akan dipengaruhi oleh COVID-19?

J: Umur adalah peramal paling penting sama ada seseorang akan terjejas teruk oleh COVID-19. Dalam satu analisis angka UK, orang yang didiagnosis dengan COVID-19 yang berusia 80 tahun ke atas lebih tinggi tujuh puluh kali lebih mungkin mati kerana COVID-19 daripada mereka yang berusia di bawah 40 tahun.

 

Analisis olehEIU Healthcare, dengan sokongan Reckitt Benckiser

 

Senarai bacaan

  1. David Nunan et al. Penjejak Gejala COVID-19. Pusat Perubatan Berasaskan Bukti, Universiti Oxford. https://www.cebm.net/covid-19/covid-19-signs-and-symptoms-tracker/ (Diakses pada 18 Jun 2020).
  2. Doktor Korea Selatan menemui faktor risiko kes COVID-19 yang teruk. Reuters 11 Jun 2020.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-southkorea-study/south-korean-doctors-find-risk-factors-for-severe-covid-19-cases-idUSKBN23I07R (Diakses pada 18 Jun 2020).


Comments

Popular Posts